STEIN WITZMANN

Stein Witzmann (1999) is een multi-getalenteerde podiumkunstenaar. Hij is humorist, acteur, performer en voor niemand bang.

Op zijn elfde beklom Stein voor het eerst die Bühne en lijkt daar zijn plek gevonden te hebben. Hij is deel geweest van meerdere theatergezelschappen en heeft een intensieve theatervooropleiding afgerond met vlag en wimpel. Stein merkte dat zijn liefde voor de lach hem meer trok dan wat dan ook en ontwikkelde zich daarom verder als professionele geinponem.

 “Het is mogelijk om zo’n goeie grap te maken dat iemand zichzelf doodlacht. Daar streef ik naar. Ik wil heel graag deel zijn van die historische rechtszaak. Natuurlijk neem ik ook genoegen met minder, zo moeilijk ben ik niet. Als ik lang genoeg door ga met m’n geintjes verslikt iemand zich op een dag in zijn of haar ijsthee en dan was het het allemaal waard.”

Naast zijn bekwaamheid op het podium heeft Stein ook veel te bieden in de studio. Hij is namelijk ook een ervaren stemacteur. Regelmatig wordt hij gevraagd om personages te vertolken en zijn aanleg voor imitaties blijft ook niet onopgemerkt. Waar de meeste mensen dagen moeten oefenen op hun uitspraak, tovert Stein binnen enkele minuten een afgerond accent tevoorschijn.

Ja, met mijn stem kan ik veel. Ik hoef er bijna niet op te oefenen. Als het binnen mijn stembereik ligt heb ik binnen een paar minuten een accent te pakken. Dat is vast een evolutie-ding, dat na-apen. Soms als ik alleen in mijn kamer aan het opruimen ben, heb ik hele dialogen met mezelf in het nep-Frans, -Zweeds of -Swahili. Ik merk vaak pas dat ik het doe wanneer er iemand binnenkomt en mij aankijkt of ik een beperking heb.”

 

De komende tijd wil Stein naam gaan maken binnen de wereld van de stand-upcomedy en werkt hij aan zijn eerste echte solovoorstelling. 

 “Ik vind het belangrijk om altijd te blijven vernieuwen. Het liefst doe ik nooit twee keer hetzelfde. Misschien maakt dat mij ongeschikt als dokter, fastfood-kok of designer bij Apple, maar in het theater wordt het vaak wel gewaardeerd. Het publiek wil iets zien dat ze nog nooit hebben gezien. Als ze voor de tiende keer in hun leven naar Hamlet of Antigone gaan is dat niet omdat ze het verhaal zijn vergeten, maar omdat ze willen zien hoe de makers er mee aan de haal zijn gegaan. Zo wil ik ook zijn. Geen gemakkelijke paden bewandelen. Ik duik recht de doornstruiken in.”